Czy są jakieś sygnały ostrzegawcze, że filtr wymaga wymiany?
O tym, że filtr jest zużyty może świadczyć nieprzyjemny zapach w kabinie, nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora, obniżona wydajność nawiewu.
Jest kilka typów filtra? Jakie są różnice?
Tak. Ponieważ sama regularna wymiana filtra kabinowego w pojeździe nie wystarcza by mieć pewność zdrowego i czystego powietrza w pojeździe, istotny jest także odpowiedni dobór filtra i jego jakość. Renault oferuje 3 typy filtrów kabinowych:
- Standardowy, wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy. Zmniejsza również ilość drobnoustrojów przenoszonych na powierzchni cząsteczek pyłu, co jest istotne zwłaszcza dla alergików oraz astmatyków.
- Filtr z aktywnym węglem, nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów (np. spaliny samochodowe).
- Antyalergiczny filtr kabinowy Renault, działa bardziej efektywny niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami). Warstwa aktywnego węgla chroni przed cząstkami stałymi (pyłkami, kurzem, zarodnikami, bakteriami, sadzą), a także szkodliwymi gazami oraz nieprzyjemnymi zapachami.
- Różnica w cenie między tymi typami filtrów jest niewielka, więc warto zainwestować trochę więcej w trosce o zdrowie i komfort kierowcy i pasażerów.