Filtry kabin - najczęściej zadawane pytania

Jaka jest funkcja filtra kabinowego?

⚫ Filtr kabinowy jest często bagatelizowanym, ale bardzo istotnym elementem każdego samochodu. To właśnie przez ten filtr, za pomocą specjalnego wentylatora, do kabiny kierowcy zasysane jest powietrze. Jego zadaniem jest utrzymywanie czystego powietrza w kabinie i zatrzymywanie zanieczyszczeń w postaci kurzu, pyłków kwiatowych, szkodliwych gazów (ozon, dwutlenek azotu i węgiel) i cząstek powstałych w wyniku ścierania się okładzin hamulcowych i opon. Substancje te, jeśli nie zostaną wyeliminowane, mogą działać na oczy, nos i oskrzela, powodując problemy zdrowotne, podrażnienia i dyskomfort, zwłaszcza u osób cierpiących na uczulenia i astmę.

 


 

Czy filtr kabiny wpływa tylko na komfort jazdy?

NIE. Zaniedbany, w skrajnych przypadkach może wywołać usterki utrudniające właściwą eksploatację pojazdu. Zapchany filtr kabinowy wpływa na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. To z kolei przyczynia się do zwiększenia eksploatacji dmuchawy, przez co jej silnik może się przegrzewać, a nawet zatrzeć.

 


 

Czy konieczne jest jego wymienianie?

TAK! W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy, zwłaszcza, że w kabinie pasażerskiej zanieczyszczenie jest 3 do 6 razy większe niż na zewnątrz. Zanieczyszczony filtr może także stać się przyczyną zwiększonego parowania szyb, a także słabszej pracy dmuchawy.

 

 


 

Jak często powinienem wymieniać filtr kabinowy?

⚫ Filtr kabinowy należy wymieniać zgodnie z programem przeglądów producenta. Ze względu na zanieczyszczenia występujące w powietrzu zachęcamy do wymiany filtra kabiny raz w roku lub co 15.000 km

 


 

Czy są jakieś sygnały ostrzegawcze, że filtr wymaga wymiany?

⚫ O tym, że filtr jest zużyty może świadczyć nieprzyjemny zapach w kabinie, nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora, obniżona wydajność nawiewu.

 



 

Jest kilka typów filtra? Jakie są różnice?

Tak. Ponieważ sama regularna wymiana filtra kabinowego w pojeździe nie wystarcza by mieć pewność zdrowego i czystego powietrza w pojeździe, istotny jest także odpowiedni dobór filtra i jego jakość. Renault oferuje 3 typy filtrów kabinowych:

Standardowy, wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy. Zmniejsza również ilość drobnoustrojów przenoszonych na powierzchni cząsteczek pyłu, co jest istotne zwłaszcza dla alergików oraz astmatyków.

Filtr z aktywnym węglem, nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów (np. spaliny samochodowe).

Antyalergiczny filtr kabinowy Renault, działa bardziej efektywny niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami). Warstwa aktywnego węgla chroni przed cząstkami stałymi (pyłkami, kurzem, zarodnikami, bakteriami, sadzą), a także szkodliwymi gazami oraz nieprzyjemnymi zapachami.

Różnica w cenie między tymi typami filtrów jest niewielka, więc warto zainwestować trochę więcej w trosce o zdrowie i komfort kierowcy i pasażerów.

 


 

Ochrona przed alergiami i bezpieczeństwo

⚫ Filtr antyalergiczny zatrzymuje 99,9% wszystkich bakterii i alergenów.

⚫ Kierowca, który kichnie jadąc z prędkością 80km/h ma zamknięte oczy na dystansie 25 metrów, filtr antyalergiczny może się więc przekładać bezpośrednio na bezpieczeństwo.